Lydia – god lyd og lydmåler

Lydia produktbildeBarnehager er på mange måter en øredøvende arbeidsplass. Målt i desibel bråker skrikende barn verre enn både motorsager og helikoptere.

Undersøkelser viser at

• hvert sjette barn har øresus som følge av støy
  • hver fjerde barnehageansatt opplever en hørselsskade som følge av støy

Visste du at

• Støy er en vanlig årsaksfaktor ved nedsatt hørsel, øresus, stress og muskelspenninger
  • Lydmåleren Lydia kan hjelpe deg med å kontrollere støyen i barnehage eller SFO, og bidra til å gi barna høyere bevissthet om støy

Lydmåleren Lydia er en lydindikator som kan henges på veggen i barnehagen/SFO/klasserom. Ved hjelp av ulike farger viser Lydia hvor høyt lydnivå det er i rommet.

Hvis trafikklyset lyser grønt, er lydnivået akseptabelt. Lyser det gult, nærmer det seg grensen som er fastsatt for støy i barnehagen. Lyser det rødt, er støynivået høyere enn den fastsatte grensen, og det er på tide å dempe støyen.

HLF har i samarbeid med Utdanningsforbundet og med støtte fra Tryg laget en brosjyre og en plakat med tanke på å dempe skadelig støy og bidra til å skape en god barnehage/SFO for barn og en god arbeidsplass for ansatte.

Om du ønsker å kjøpe Lydia, følg lenken